pieta54.reismee.nl

Dagtocht naar Hualien en Taroko Gorge.

Wij zijn met de trein van 7.25 uur richting Hualien gegaan. Deze reis duurde 2.45 minuten. Onderweg kwamen wij toch de krotten wijken tegen, die wij in de stad Taipei niet gezien hadden. Zo zie je maar weer dat Taiwan toch heel veel op het vaste land van China lijkt.

Aangekomen in Hualien stond er een busje klaar die de bezoekers 1x per uur naar boven bracht. De afstand van Hualien naar Taroko Gorge is ongeveer 15 km. De bus deed hier toch nog ruim 1 ½ uur over. Maar wij werden getrakteerd met mooie vergezichten en hele diepen kloven. De wegen waren heel erg smal. Soms maar 1 baan en onder de rotsen en door de tunnels. Ik moet zeggen dat ik het niet aldoor erg prettig vond om zo dicht langs de afgrond te rijden. Het nationale park Taroko Gorge is voor de bezoekers een top bestemming, met zijn diepe kloven en toren hoge rotsen die hoog in de lucht uitsteken. De oppervlakte van het park is 120.000 hectaren groot en is 3700 meter boven de zee spiegel. In het midden van het park stroomt The Blue-Green Liwu rivier. Deze rivier zoekt zijn weg door de ravijnen en valleien voordat ze in de zee uitkomt. Je kunt het park bezoeken met de bus of taxi maar je kan je ook aflaten zetten en dan een voetpad terug lopen van 19 km. Wij zijn boven uitgestapt en daar naar een Pagode gelopen en bij Boeddha wezen kijken. Deze tocht was weer eens trap op. Nadat ik Boeddha en de Pagode van dicht bijgezien had, zeiden mijn knieën dat ik voor vandaag genoeg gelopen had. Voor personen die goed kunnen lopen is het echt een uitdaging om je bij iedere busstop af te laten zetten en de omgeving te bekijken. Er staan zelfs hotels bij het eindpunt van de bus en een camping voor diegene die langer dan 1 dag willen lopen of fietsen of met een raft tekeer willen gaan. Het was een geweldige mooie tocht met heel veel natuur en mooie vergezichten. Toen wij beneden waren in Hualien konden wij gelukkig ons trein kaartje omboeken naar een trein die eerder terug ging naar Taipei. Wij hebben heerlijk uit kunnen rusten in de trein en zijn bij aankomst nog een bezoek wezen brengen aan de computermarkt. Je kijkt je ogen daaruit. Verdiepingen vol met pc's, laptops, printers mobiele telefoons. Alle merken zijn daar aanwezig en zoals gewoonlijk heel veel lawaai. Wat is het dan nu weer heerlijk om met de beentjes languit op bed dit verhaal te schrijven. Morgen is het al weer onze laatste dag in Taipei.