pieta54.reismee.nl

Taipei, The Lin Family, Lungshan Tempel, The Maokong Gondola.

Na een goede nachtrust en een super de luxe ontbijt in de mooie ontbijtzaal van het hotel, zijn wij vanmorgen richting de metro gegaan. Wij wilden een bezoek brengen aan The Lin Family. Toen wij uit de metro kwamen zagen wij een heel ander deel van Taipei. Het mooie centrum was verdwenen en het begon weer een beetje het vaste land China te lijken. Wij vroegen de weg aan een mevrouw en die zei gelijk ik heb tijd. Ik breng jullie wel een stuk op weg naar de ingang van de Lin Family. Ze liet ons ook nog de oudste tempel van Tapei zien. Deze was indrukwekkend mooi. Tijdens onze wandeltocht kwamen wij weer door de wijken die door muren omgeven zijn, zoals de Hutong van Beijing enz. De straatjes met alle marktkramen en de kippen onder de toonbank en bovenop de toonbank werd hun de nek afgehakt. Gadver niet lekker om te zien en het rook er ook niet al te lekker. Ik was blij dat ik die straat door was en de ingang in kon bij ons eerste bezoek van vandaag, The Lin Family.

In 1778 was Lin Ying-yin de voorvader van de Lin familie. Zij waren van het vaste land China naar Taiwan gekomen en zich te vestigen in het district Tamshui, tot op de dag van vandaag is dit een stadsdeel van Taipei. De hele familie zat in de zout handel en heeft daar heel veel geld mee verdiend. Vandaar dat ze 3 mooie huizen met tuinen en waterpartijen hadden. (Stromend water staat voor rijkdom). Conclusie de Lin familie had 3 -tuinhuizen van exclusief design. De constructie van de huizen is handwerk tot in het kleinste detail. Zonder twijfel, zijn deze tuinhuizen een van de mooiste exemplaren van de Ching periode dat gevonden is in Taiwan.

Na het bezoek aan de Lin familie zijn wij naar de Lungshon Tempel gegaan. Lungshan Tempel is in het district Manka van Taipei. De tempel is gevonden in 1738 door de Boeddhist Goddess of mercy. De tempel is gewoon in gebruik. Veel bezoekers komen er om een wierook stokje op te steken en te bidden voor een gelukkig leven. De tempel is een centrum voor mensen die religieus willen leven, in de locale cultuur. The Lungshan Tempel of Manka is op 19 augustus 1985 door de regering van Taiwan bepaald tot een natuurmonument. Zo blijft het bestaan voor de volgende generaties. Door de regering van Taiwan.

Na zoveel cultuur opgesnoven te hebben zijn wij met de metro naar het zuidoosten van Taipei gegaan. Daar zijn wij met de Maokong Gondola naar boven gegaan. Dit is een tocht van 30 minuten naar een hoogte 299 meter. Deze hoogte is gemeten verticaal van start punt beneden en eindpunt boven. Maar onderweg ga je over grote en diepe valleien met heel veel wind. Dus ik vind dat weer doodeng en Björn ligt weer eens gaar in de kabelbaan. Bij het opstappunt staat ook de service en de beveiliging van de kabelbaan.

• 1. Als de wind harder is dan windkracht 8 werkt de kabelbaan niet.
  • 2. Bij plotseling opkomende storm, worden de mensen geëvacueerd en moet je de aanwijzingen van het personeel opvolgen.
  • 3. De kabelbaan stopt ook direct bij een aardbeving van 2 op de schaal van richter.
  • 4. De kabelbaan werkt op voorhand niet als er een tyfoon opkomst is.

Lekker hoor, maar goed dat ik dit niet van te voren gelezen had, want dan was ik er niet ingegaan. Ik was zo blij dat ik er uit was. Boven stond toch veel wind. En ik had het gevoel dat het steeds harder ging waaien. Er waren heel veel theehuizen boven op de berg en je kon er ook diverse wandeltochten maken. Er was er een van 1 ½ km lang naar een tempel, maar wel alleen maar trap oplopen. Misschien zwak van ons, maar wij zijn daar niet aan begonnen. Na wat rondkijken, ben ik naar een informatie kiosk gegaan en gevraagd of er ook een bus naar beneden reed. YES gelukkig wel. Wij zijn met de bus omlaag gegaan. De metro in en nu met de beentjes omhoog. Het is weer mooi geweest voor vandaag. Wij hebben weer heel veel indrukken op gedaan. Conclusie ... Het echte centrum van Taipei is mooi met veel nieuwe gebouwen en schoon, maar met heel veel scooters. Niet zo hoog als Hong Kong. Maar het echte oude gedeelte is ..ja hoe zou ik het zeggen ..vies stinkerig en veel armoede, bedelaars maar geen kliko duikers gezien.

Tot morgen.

Pieta