pieta54.reismee.nl

Laatste dag in Hong Kong.

Vanmorgen hebben wij de tram van Kennedy Town naar het centrum genomen. Dit was een mooie rit van ruim een ½ uur. Wij hebben heel veel gezien tijdens de rit door de stad. Deverschillen zijn erg groot van oude en nieuwe flat gebouwen. Je snapt niet hoe ze het voor elkaar krijgen. Tussen de mooiste gebouwen worden bouwvallen afgebroken en weer nieuw en nog hogere gebouwen neer gezet. Wat mij opviel was dat ze van bamboe steigers maken. Dit is een apart gezicht om te zien. Ze doen hier echt alles met bamboe, zowel in de bouw als tijdens het bereiden van het eten gebruiken ze het. Het is hier in Hong Kong anders dan het vaste land van China. De mensen hier in HK houden zich strikt aan de regels die ze hier opleggen. Zoals niet eten en drinken in de metro en de gebouwen. Geen papier op straat gooien. Niet spugen, niet door rood licht lopen en je aan de snelheid houden tijdens het auto rijden. Het is schoon en fris. De winkels zijn echt waanzinnig groot. De duurste merken zijn hier aanwezig. Je hebt hier winkelcentrums waar de PC in verdwaald. Wij hebben onze ogen uitgekeken. Wij zijn weer winkel in en uit geweest, hier en daar kijken. Lunchen en weer de metro in om van het eiland naar het vaste land te gaan. Enz enz. En weer terug met de metro. Het openbaar vervoer is hier heel goed. De metro rijd om de 3-5 minuten de bussen gaan af en aan., De tram rijd soms in file achter elkaar aan op de zelfde rails. Je kan echt overal komen. Er is een snelle metrolijn naar het eiland van het vliegveld. Binnen 45 minuten sta je vanaf hartje Hong Kong op het vliegveld. Je kan in de stad bij de metro al je bagage inchecken. Hier zit een economisch plan achter. Inchecken, snel de stad in met goed vervoer. Je laatste HK dollars opmaken en met de snelle metro weer zonder je bagage naar het vliegveld. Dit werkt echt super. Hong kong is veel verder in westerse ontwikkeling dan het vaste land van China. Het hele doen en laten van Hong Kong is gewoon westers. Je kan hier uitstekend met de Engelse taal redden. Je ziet natuurlijk wel vieze winkeltjes en ook armoe. Maar ik heb hier niemand zien tuffen op straat, of tot op zijn buik in de kliko zien hangen. Ik heb geen bedelaar gezien. Wat mij ook opviel was dat je gewoon in een winkel kon winkelen. In Beijing , Hangzhou, Shanghai, Xian, Guilin, had je nog geen stap in de winkel gezet of de verkoopster zat al op je nek en bleef als een schaduw achter je aan lopen. Tot nu toe wat ik in deze 2 weken meegemaakt heb, vind ik zelf Hong Kong het prettigste. Ik heb heel veel gezien, van de ergste armoe, viezigheid, trieste dingen.... tot het mooiste van het mooiste. Het is een geweldige ervaring voor mij geweest. Morgenochtend vertrekken wij naar Taiwan. Wij hebben een hotel in Tapei.

Dit was Shanghai, Hangzhou, Beiijng, Xian, Guilin en Hong Kong. De volgende verhalen komen uit TAIWAN.

Groetjes Pieta

Rien Janse

Bedankt voor jouw complete verhaal en nog veel reisplezier op de laatste eindjes van jouw trip.

Ron en Mieke

Over Taiwan kunnen wij niet meepraten. Geweldig dat je ook geweest bent. En wat ziet het er allemaal modern uit. Binnenkort kom je weer naar huis en heb je een prachtig verhaal om nog eens na te lezen. Voor de thuisreis: alle goed.