pieta54.reismee.nl

De Rijstvelden in Longji en The Long hair Village

Vanmorgen zijn wij om 8.40 opgehaald door onze reisleidster, die volgens mij gisteravond een beetje teveel kleurstoffen tot zich had genomen. Ze stond nog net niet te springen in de hal van het hotel, maar dat scheelde niet veel. Jeetje, wat was dat mens druk. Je werd al moe van haar als je na haar keek. Oké, dat was een gegeven. Op pad!. Richting Longli. Daar zijn de rijstvelden. Wij hadden een tussenstop na ongeveer 40 km bij een benzinepomp. Iedereen mocht de bus uit en moest met 10 minuten terug zijn. Wij zijn buiten voor de bus blijven staan.Even de benen strekken. Ik kijk opzij zie een Chinees op zijn hurken zitten met een bakje slierten. Denk Noedels. Hij had een plasticzak bij zich met geel water.(vies). Hij zet zijn bakje op de rand van de stoep en haalt de knoop uit het zakje en giet dat op zijn Noedels. Ik keek erna en voelde mijn maag helemaal omhoog komen gadver zo goor. Ik was blij dat de bus weer verder ging. Na een wilde rit van onze chauffeur omhoog de bergen in kwamen wij aan bij een overstap station. Daar moesten wij de bus uit in kleinere bussen en verder. Ik dacht gelijk al , als de bussen kleiner worden dan is de weg niet breed genoeg voor onze grote bus. En jammer genoeg klopte dit ook nog. Na een ½ uur bergopwaarts te rijden stopten wij bij een dorp wat ze 'De lange Haren Dorp'noemen. Daar werden we losgelaten. Maar we moesten eerst een rivier oversteken doormiddel van een hangbrug, dat vreselijk heen en weer ging. Je moest je echt met 2 handen vast houden anders bleef je niet staan. Aan de overkant aangekomen liepen wij door straatjes en mochten de huisjes van binnen bekijken. Je weet niet wat je ziet, oud, vies, en die lucht die er hing, bah ik ruik het nog als ik er aan terug denk. En de bewoners probeerde van alles aan je te verkopen. Alles was volgens zeggen handgemaakt. Wij kregen ook nog een muziek voorstelling met dans. Dit was erg leuk. Daarbij gaven ze ons wat te drinken en kleine hapjes eten. Ik heb erna gekeken en had van de lucht al genoeg, waag me daar niet aan om het op te eten en te drinken. Je weet nooit hoe lang het buiten gelegen heeft, want een koelkast hebben ze volgens mij niet. Alleen in een lokaal winkeltje heb ik flesje in een diepvries zien staan. Tijdens de dans voorstelling gaven ze ook nog een demonstratie van een huwelijk. Er werden 3 Chinese mannen uit het publiek gehaald. Wij hebben er met alle bezoekers om moeten lachen het was erg leuk. De mannen werden in hun billen geknepen door de vrouwen die bij het huwelijk aanwezig waren. De haren van de vrouwen waren zo lang dat het tot op hun knieën kwam. Zij lieten zien hoe ze het kamden en later weer zonder spiegel goed op hun hoofd vast zetten. En dit ging erg snel en het zat ook weer goed. Bij het verlaten van de voorstelling werden wij bij de uitgang in onze billen geknepen....En ze knepen nog hard ook! We verlieten het dorp weer een stukje verderop door over de 2de hangbrug weer naar de weg te lopen. Langs ons pad liep de rivier en wij zagen een vrouw haar kleren wassen in de rivier met waspoeder. Ik heb nog nooit zo iets primitief gezien als vandaag. Wij gingen met de bus steeds hoger de bergen in naar de rijstvelden en hadden het geluk dat het niet regende want dan zou de weg niet meer begaanbaar zijn. Je zag de stukken klei en rotsen langs de kant van de weg liggen. Boven gekomen zijn wij bij de parkeerplaats uitgestapt en verder te voet gegaan. Dit was me toch een klim en warm en naar boven lopen. Er waren zelfs dragers die mensen met de draagstoel naar boven brachten. Boven waren ook een paar hotels. De goedkoopste was 25Yuan per nacht en het duurste hotel boven van 2800 Yuan per nacht. De koffers werden ook door dragers naar boven gebracht. Wij zijn naar boven gelopen en halverwege werden wij bij een restaurant gedumpt. Vies ik heb nog nooit zo iets vies gezien. De lokale bevolking kookt zijn rijst in bamboe. Dit is een uitgeholde bamboe gevuld met rijst, kip of maïs. Deze bamboe wordt in een soort vuurkorf gelegd en als de bamboe zwart geblakerd is dan is je eten gaar. De kippen, konijnen, ratten, slangen vissen, alles zit voor de deur in hokken en wordt dood gemaakt en jij mag het opeten. Zo vies zo goor en het stonk er zo vreselijk. Wij hebben de hele dag alleen maar water en af en toe een biskwie gegeten. Het ergste was nog dat ik wel naar de wc moest. Ik kon het niet langer ophouden. IK ga NOOIT meer klagen over een voetstap wc in Frankrijk, zoals bekend zijn die vies, maar deze was echt zo vreselijk vies, je gaat echt over je nek als je er heen moet, maar de hele dag je plas ophouden is ook geen optie. Wij zijn tot boven gelopen langs alle vreselijke stank en zielige beesten en daar de mooie rijstvelden gezien. Dit was zo mooi en indrukwekkend. Zo veel velden om je heen, je kon alle kanten uitkijken. De hoogte waarop wij zaten was 2000 meter. De terugweg ging sneller dan heen, maar naar beneden loopt ook sneller dan naar boven. Eindelijk weer bij de bus aangekomen hebben wij nog een ½ uur op 2 mensen moeten wachten. Eindelijk konden wij vertrekken. Dit was geen prettige terugreis. Onze chauffeur reed als een idioot. Hij haalde gewoon in, in de bochten. Duwde zowat de tegenliggers de goot in. Wij vlogen van links naar rechts in onze stoel. Het was doodeng en toen de reisleidster begon te vertellen dat de chauffeur al 25 jaar in dienst was bij hun en dat hij de beste was en precies wist wat hij deed, heb ik haar de waarheid verteld. Ze wist niet waar ze kijken moest toen ik zei, als jou chauffeur bij ons zou werken dan krijgt hij een boete en hij is levenslang zijn rijbewijs kwijt en dit betekend ook zijn baan. Nadat wij uit de bus gestapt waren zijn wij langs de rivier naar het Shaerton Hotel gelopen om te gaan eten. Het buffet was erg lekker , vooral de nagerechten waren super. Vandaar door de drukke stad en langs de Pagode's weer naar ons hotel gelopen. Het was een geweldige dag en je gaat je steeds meer realiseren hoe goed wij het hebben in Nederland en hoe arm de mensen leven op de berg bij de rijstvelden, maar ook in steden is heel veel armoede en ellende erg triest allemaal om te zien!

Morgen weer een dag.

Pieta

Reacties

Reacties

wilma

Ha die pieta,
wat een ervaringen doe je toch op, heel verstandig
dat je goed voor jezelf op komt en de bevolking af en toe eens even verteld hoe het hier in nederland gaat.

groetjes van wilma.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!