pieta54.reismee.nl

Big Wild Goose Pagode, Bampo Site Museum, Xian Art Keramiek, lunch, Terracotta leger, Stadsmuur

Om 6.45 begon onze dag. Wij werden gewekt door de receptionist van ons hotel. Na een stevig ontbijt zijn wij om 8.45 vertrokken met onze reisleidster Maria. Wij hadden geluk, want wij vertrokken met z'n vieren. T.w. de bestuurster van het busje en Maria, kortom het was gewoon een privé reisgids die wij tot onze beschikking hadden vandaag, super!

Als eerste hadden wij op ons programma een bezoek te brengen bij de Big Wild Goose Pagode. Deze pagode is een van de beroemdste Boedistische Pagode in China. Onder de Pagode was een tijd lang hoog water waardoor de Pagode naar een kant begon te zakken. (Dit hebben ze kunnen droogleggen onder de Pagode. Nu zakt deze niet meer).Net zoals de toren van Pisa in Italië. De pagode is ook gebouwd volgens de oude Chinese traditie, t.w. een houten structuur zonder spijkers. Rondom de Pagode waren nog een aantal bijgebouwen voor de monniken, die Boedistische schriften vertaalden. Sommige van deze monniken waren er wel meer dan 12 jaar me bezig. Er was ook een klein kerkhof naast de Pagode.

Het Banpo Site museum is eigenlijk een afgraving van fundamenten van woningen. Het was een kleine woongemeenschap die daar jaar na jaar gewoond hebben. En iedere keer werden er opnieuw huizen gebouwd op het oude fundament. De overledenen werden begraven met hun gezicht naar het westen en in hun graf hadden zij vazen en potjes bij hun. Dit was voor het geval zij terug zouden keren op aarde. Dan hadden ze al wat huisraad. Baby's en kleine kinderen werden in een soort ei begraven voor hun eigen woonhuis. Het ei had bovenin een groot gat, zodat de boze geesten er makkelijk uit konden. Ook was er al een soort kelder in hun huis waar zij eten en drinken konden bewaren.

Xian Art keramiek is een grote fabriek waar zij heel veel Terracotta soldaten en andere Chinese Symbolen namaken. Wat wij te zien kregen is dat zij dit geheel met de hand namaken. Sommige soldaten werden gegoten in een mal en later met de hand bijgewerkt en geschilderd. De draken werden helemaal met de hand gemaakt. Alle stukjes gaan er een voor een op en worden dan kleur voor kleur ingeschilderd. De hoofden van de soldaten en de armen werden er later met de hand aangeplakt. De soldaten moesten eerst 3 dagen drogen buiten, dan gingen de soldaten de oven in op 800 graden en daarna werden de oren en neuzen en handen er aangeplakt en dan moesten ze nogmaals in de oven op 1200 graden. Ieder soldaatje gaat door de handen van een arbeider. ( Dit is wat wij gezien hebben). Dit is echt monniken werk!!!

Lunch. Na deze drukke ochtend, wederom vol met indrukken zijn wij volgens zeggen naar een van het beste traditioneel Chinees restaurant gebracht voor een lunch. Wij kregen zowel warme als koude gerechten voor ons neus en er was zelfs bloemkool bij. Ik heb mijn best gedaan om het met de stokjes te eten en het gaat me steeds beter af.

Qin's Terra-Cotta soldaten en paarden museum is bij toeval gevonden door boeren die naar water aan het graven waren. Tijdens de werkzaamheden kwam er een gedeelte van een soldaat mee naar boven. De eigenaar van wie het land was waar het Terrra Cotta leger opgegraven is, was vandaag ook een paar uur aanwezig om de catalogus te signeren. De beste man is inmiddels 84 jaar oud. Helaas ben ik zijn naam vergeten. De soldaten waren in het graf van de laatste keizer mee begraven. Voor het geval de keizer weer op deze aarde terug zou keren zou hij gelijk over een leger kunnen beschikken. Echter 4 jaar na zijn dood is zijn graf geplunderd door de vijand. Alles is in brand gestoken en heel veel is stuk geslagen. Bij sommige soldaten kan je zien dat ze zwart geblakerd zijn. Momenteel zijn ze nog steeds aan het opgraven. Dit gaat nog heel veel jaren duren want in de zomer is het te warm om te graven en in de winter te koud. Er blijven dan maar een paar maanden over per jaar. Het is een indrukwekkend gezicht om te zien hoe de stukken aan elkaar gemaakt en gezocht worden om er weer een soldaat of paard of wapen van te maken. Het is een van de acht wereld wonderen van UNESCO.

Ancient City Wall ( stadsmuur) is 13.7 km lang en loopt rondom het binnenste gedeelte van Xian. Om de 120 meter staat een gebouw. Deze stadsmuur is de langste van de hele wereld. Er zijn 5984 schietgaten gemaakt boven op de muur om de vijand buiten te houden. Vroeger kom je allen via een weg de stad in en via de ander weg er weer uit. Maar vanwege de file hebben ze meer doorgangen gemaakt. Het is een indrukwekkend gezicht om boven op de muur om je heen te kijken. Rondom de muur staan al heel veel nieuwe en hoge gebouwen.

Dit is wat ik heb kunnen onthouden voor vandaag. Ik moet zeggen het was zoveel, eigenlijk te veel informatie voor 1 dag.

Morgen gaan wij weer verder met onze tocht door Xian.

Pieta

anneke

hallo Pieta,
nou ik vind anders dat je de informatie die je krijgt best goed kan overbrengen ! leuk om te lezen, steek er best veel van op. knap hoor met stokjes eten.
zo te zien en lezen is het echt genieten wat jullie daar doen.
vooral zo doorgaan !!
groetjes
Anneke

ingrid

De verhalen worden steeds langer, je typt zeker erg snel ,hardstikke leuk om te lezen wat een belevenis nog veel plezier en genieten gr.allbei

Elly

al lezende wilde ik hetzelfde reageren als Anneke.
hoe je het in vredesnaam in detail kan onthouden.
dat jullie genieten is wel duidelijk. hoeveel kilos liggen er al naast jullie bed.
Genieten maar, dikke x Elly